Suna-ne direct: 021-745-12-98

Drumul Taberei nr. 77B, bl. TS37, sc. 1, ap.6 Vezi Locatia

Comunicarea medic-pacient

Comunicarea, din punct de vedere cronologic, este primul instrument spiritual al omului in procesul socializarii sale. Comunicarea umana se ocupa cu sensul informatiei verbale, prezentata in forma orala sau scrisa si cu cel al informatiei nonverbale, reprezentata de mimica, gestica, miscarile corpului, tinuta, imagini. Elementele de baza ale comunicarii sunt emitatorul(persoana care initiaza comunicarea, transmite mesajul), mesajul (informatia) si receptorul(persoana care primeste mesajul). Adevarata comunicare se produce atunci cand transmiterea si intelegerea informatiei este bidirectionala, cand emitatorul si receptorul isi schimba permanent rolurile intre ei , adica atunci cand se realizeaza un dialog.
In cadrul cabinetului dentar, emitatorul poate fi medical dentist si receptorul pacientul, dar in acelasi timp si pacientul poate deveni emitator, acest lucru fiind extrem de important pentru stabilirea deciziei terapeutice. Deasemenea este important ca medicul sa cunoasca modul in care se reflecta in constiinta pacientului mesajele transmise cu privire la tratament, sa fie sigur ca informatiile au fost corect percepute de pacient. Astfel medicul trebuie sa fie si un bun psiholog, inainte de a fi un bun practician deoarece el trebuie sa aiba abilitatea de a-si adapta tehnica limbajului verbal si non-verbal in functie de tipul psihologic, varsta si nivelul socio-cultural al pacientului. Medicul trebuie sa aiba capacitatea sa-si inteleaga pacientul, sa-i reduca anxietatea si sa-i castige increderea pentru a putea colabora in viitor.
Comunicarea cu pacientul incepe inca de la prima vizita a acestuia in cabinetul dentar. Aceasta prima sedinta ar trebui sa dureze circa 45 minute, timp suficient pentru discutia cu pacientul, anamneza, examen clinic, solutii de tratament si costurile aproximative. Medicul se va dedica in acest timp in intregime problemelor pacientului, astfel incat acesta sa fie multumit, sa fie convins, sa se simta ca i se acorda atentia cuvenita.
Dialogul cu pacientul trebuie astfel condus incat ceea ce noi consideram necesitati terapeutice sa devina de fapt dorinte ale pacientului, adica sa fie convins ca si el a participat in mod activ la planul de tratament.
Prima impresie a pacientului are o mare influenta asupra atitudinii sale viitoare referitoare la tratament.Pacientul trebuie sa inteleaga foarte bine in ce consta finalitatea tratamentului si cat dureaza pana se realizeaza pentru a nu avea alte asteptari. De aceea medicul, in timpul consultatiei ar trebui sa-i arate pacientului diverse fotografii, modele de studiu, lucrari protetice existente in cabinet pentru a fi sigur ca pacientul a inteles care sunt problemele lui, care ar fi rezolvarea lor, care ar fi riscurile si cat ar fi costurile aferente. De aceea pe langa discutia cu medicul(comunicare verbala) conteaza si elementele comunicarii non-verbale: imagini, tinuta personalului, mimica, gestica, mediul ambiant(curatenie, ordine, design).
Din discutia cu pacientul, medicul trebuie sa-si adapteze planul de tratament in functie de situatia financiara, de varsta, de gradul de igiena bucala, de bolile generale pe care le are pacientul, cat si de necesitatile pacientului.
Dupa dialog, pacientul trebuie sa completeze o fisa in care sa scrie ca este de acord cu efectuarea planului de tratament deja discutat si ca a inteles eventualele riscuri ale solutiei terapeutice pe care a ales-o.
In urmatoarele sedinte, desi pacientul va fi mai mult cu gura larg deschisa, comunicarea va fi importanta, chiar daca dialogul va fi transformat in monolog al medicului, deoarece acesta va avea un rol relaxant prin explicarea desfasurarii manoperelor terapeutice.

Redactat de Dr. Radu Mihaela

No comments yet.

Add a comment

Top